woensdag 16 september 2009

Kathleen Aerts (ex-K3) zit met wilde cowboy Walter Grootaers in jury 'Junior Eurosong'


'Ik een lammetje?' Kathleen Aerts (ex-K3) vreest boze wolf Walter Grootaers niet als collega in de jury van 'Junior Eurosong'. 'Ik ga geen watje zijn.'

Wie gaat in het najaar voor ons land naar het Junior Eurovisiesongfestival in Kiev? Op die vraag zoekt Eén vanaf vanavond een antwoord. De kijker beslist, maar juryleden Kathleen Aerts (31) en Walter Grootaers (54) mogen het publiek zoveel beïnvloeden als ze zelf willen. De rollen in de jury zijn al verdeeld: Kathleen wordt het 'weerloze indiaantje' naast 'wilde cowboy' Walter. 'Is dat zo?', lacht Kathleen. 'Ik denk dat ze vooral bedoelen dat Walter zijn mening iets harder zal formuleren dan ik. Wat niet betekent dat ik een watje ga zijn. Ik weet misschien iets beter dan Walter hoe de kinderen in dit programma zich voelen. Ik heb aan heel veel playback- en soundmixshows meegedaan, Walter niet. Hij deed alleen mee aan de Rockrally, geloof ik.'

Het is wél een risico: naast een slaande Walter Grootaers kun jij alleen maar zalven.
Kathleen Aerts : 'Ik ga ervan uit dat je uit elk liedje en elk optreden in Junior Eurosong iets goeds kunt halen. Kritiek mag, maar het moet opbouwend zijn. Als een kind niet toonvast zingt, kan ik benadrukken dat het wél uitstraling heeft. En dan zeg ik: een zanglesje of twee zou geen kwaad kunnen. Als die kinderen een paar meter voor je neus staan, kún je niet grof beginnen doen.'

We maken hier wel een primeur mee: je zit voor het eerst in een jury.
'Ik ben al vaak als jurylid gevraagd, maar ik had nooit tijd. Ik voel me écht vereerd. Als jurylid heb ik niet de macht om de winnaar aan te duiden, maar ik kan toch mijn stempel op de wedstrijd drukken. Ik heb woensdag de cd met de liedjes van de twaalf kandidaten gekregen en heb me al in de liedjes verdiept. Ik besef zó goed hoe die kinderen zich voelen. Ik kon ook niet slapen toen ik als kind meedeed aan playbackwedstrijden en soundmixshows.'

Ben jij in die wedstrijden hard aangepakt door de jury?
'Ik had geluk. Ik nam in 1998 deel aan de Soundmixshow en werd derde met het liedje Grow a baby van de groep Pop in Wonderland. De talentenjacht Ontdek de ster won ik niet: dat vond ik dan weer níet leuk. Het hardst ben ik wellicht aangepakt door Marcel Vanthilt toen ik met Karen Damen en Kristel Verbeke bij K3 zong.'

Vanthilt noemde K3 in 1999 'sexy fijne vleeswaren' tijdens de preselecties voor Eurosong. Mooi compliment.
'Op dat moment kwam het hard aan, maar eigenlijk had hij gelijk. Hij zei dat wij eigenlijk popmuziek voor kinderen brachten, iets wat we toen niet eens beseften. Het was misschien beledigend bedoeld, maar hij zat er niet ver naast.'

Wat zijn eigenlijk de valkuilen voor de kandidaten van 'Junior Eurosong'?
'Die zijn er niet: de VRT waakt daar heel nauwgezet over. Er is een kinderpsychologe om iedereen te begeleiden. Ik zou de kinderen vooral aanraden te genieten: zo'n optreden van twee à drie minuten is zó voorbij.'

Het wemelt opnieuw van de talentenjachten op tv. Wat heb je al gezien?
'Niet veel, ik ben net terug uit vakantie. '

Wat heb je gezien van 'K2 zoekt K3'?
'Nog niets, om eerlijk te zijn. Maar ik ben wel benieuwd naar mijn opvolgster (Kathleen stapte dit voorjaar uit K3). Het valt ook op dat mensen me nog zelden vragen stellen over K3 en Karen Damen en Kristel Verbeke. Als het over K3 gaat, vinden ze het meestal tof dat ik de stap heb dúrven te zetten. Ge hebt gelijk, zeggen ze dan.'
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten